Pókertörvény kérdezz-felelek

Szerző: Mezősi Tamás Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Május 1-től életbe lépett a magyarországi "pókertörvény". A jogszabály-módosítás drasztikusan megváltoztatja az élő póker hazai viszonyait. A legfontosabb tudnivalók.

Legális vagy illegális lett a póker?

Eddig nem létezett az élő pókerre, mint különálló viszonyrendszerre vonatkozó, átfogó törvényi rendelkezés, ezért a kaszinókban és a sportegyesületként működő klubokban szervezett játék tulajdonképpen eddig is szűk értelemben, legális keretek között működött.


A visszaeső "otthon pókerezőket" szabadságvesztési büntetésre is ítélhetik



Az élő pókert mint önálló, szabályozandó jelenséget tehát csak most ismerte fel a jogalkotó, ezért beszélhetünk a játék hazai legalizációjáról is.

A törvény azonban inkább tiltó, mintsem megengedő, és nem az adott társadalmi-gazdasági viszonyokhoz alkalmazkodott, ezért joggal tűnhet úgy, hogy a játékosok által megismert rendszert május 1-től voltaképpen illegalitásba kényszerítette.


De most akkor lehet élőben pókerezni vagy sem?

Lehet, de csak bizonyos helyeken, bizonyos módon. Az adóztatáson túl, a törvény ugyanis a játék szervezésének pontos kereteit is megszabja, így az azon kívül eső tevékenységek jogszabály-ellenesek, pénzbüntetést, vagy akár szabadságvesztést is vonhatnak maguk után.


Hol, és hogyan játszhatok legálisan?

Pókerezni pénzért kizárólag játékteremben és kaszinóban lehet, vagyis még otthon, vagy kirándulás, nyaralás alkalmával sem kerülhet elő az apró, mint korábban az ulti esetében. Ezeket a helyeket természetesen csak 18 éven felüliek látogathatják.


Azt betöltöttem, és eddig sem a haverjaim pénzére mentem, szóval mi itt a probléma?

Ha eddig kaszinóba jártál, akkor a tétek jelentik majd az első meglepetést. Cash gamezni 500/1000 alatt tudsz már csak, egy verseny pedig 50 ezer forintos nevezési díjú lehet maximum, 100 ezernél többért pedig egyáltalán nem válthatsz zsetont.

Garantált versenyekre se nagyon számíts, a szervezők ugyanis mostantól a nyereményalap minimum 80 százalékát osztják szét díjazás gyanánt. A hirdetéseken tehát "50 fős 5 ezres" lesz és nem "250 ezer garantált 5+1". Vége a jól kifogott overlayes tornáknak.


Ez most komoly? És lottószelvényt sem vehetek majd 10-nél többet?

Érthető, hogy zavar, de a jogalkotó úgy érvel, hogy a lottózásba még nem mentek tönkre. De valóban különös, hogy az egyéb gépi és klasszikus szerencsejátékok esetében nem ennyire szigorú, de legalábbis életszerűbb a szabályozás.


Megemésztem valahogy, mi van még?

Ha nem kaszinóba jársz, vagyis a pókeresek nagyobb részéhez tartozol, akkor kedvenc kártyatermedben is érhetnek meglepetések.

Az ilyen klubok mostantól minimum 5, maximum 10 asztallal működhetnek, és ha a környéken ifjúsági, oktatási, nevelési, egyházi és egészségügyi intézmény és a többi ilyesmi található, akkor vagy ne is keresd a klubot, vagy számíts valami ügyes zebraáthelyezési trükkre, esetleg labirintusra az előtérben, hogy kijöjjön a távolság.


És mi a helyzet az adózással? Nekem kell majd fizetni, ha nyerek?

Nem, ez a törvény elsősorban a szerencsejáték szervezőinek szól, bár a piac azt diktálja, hogy behajtsák valahol az adóra fordítandó forintokat, ezért könnyen lehet, hogy kedvezőtlenebb feltételekkel találkozol mostantól, mint korábban. A termek egyébként forgalomtól függetlenül a nettó bevétel 40 százalékát kötelesek befizetni az államkasszába.


Fogják ezt bírni a termek?

A vidéki termek nagy része már lehúzta a rolót, sok fővárosi klub is kénytelen lesz felhagyni az üzlettel, vagy vállalni az illegalitást. Az adó nehezen számítható, az elszámolás sok adminisztrációt és plusz költséget igényel, ezért a legtöbb kisebb piaci szereplő nem lesz képes nyereségesen működni.

További nehézség a termeknek, hogy a jogalkotó videórendszert és indokolatlanul nagy szakképzettséget követel meg a személyzet terén. Tehát egy "képben lévő" teremfőnök, és pár csinos osztólány már nem elég. Az engedélyekkel és a törvény végrehajtási jogszabályaival is vannak gondok, előbbiek beszerzési ideje elhúzódhat, a pontos és végleges rendelkezések pedig csak a közelmúltban váltak megismerhetővé, így sokan még nem állnak készen a legális működésre.


De azért vannak, akik vállalják a költségeket, a személyzetet, meg az engedélyeket, ugye?

Igen, bár még a legnagyobb piaci szereplők között is akad olyan, akinek nincs még rendben minden papírja, és a türelmi idő tekintetében nem túl megengedő a jogalkalmazó és az illetékes hatóság. Egyes (rém)hírek szerint egy 50 fős hatósági alakulat várja, hogy megleckéztesse a későn ébredőket, és a törvényt félvállról vevőket.


Ez nekem nem tetszik, kinek jó ez?

Az állam mindenképpen jól jár a plusz bevétellel, de a fő probléma nem is az adóval van. Az adóalap, és annak számítási módja nem éppen szerencsés, egyszerűbb lenne a Pókerszövetség által többször javasolt szlovákiai modell az asztalonkénti éves  fizetés. Ez ugyan könnyen visszaélésekhez vezethet, de egy bonyolult és nehezen magyarázható rendszer nem kevésbé.


A világ nagy részén szabad, ezért sokan külföldön rakelnek majd



A változás fő nyertesei egyértelműen a kaszinók, akiknek eddig sem a póker jelentette a fő bevételi forrást. Sokan jegyezték már meg, hogy a jogszabály szövege olyan, mintha éppen az ő igényeik szerint íródott volna, és tény, hogy minden oldal - így ők is - fejtett ki lobbitevékenységet a törvény-előkészítés során.

A jól hirdethető, ám sok szervezést igénylő, és kevés bevétellel kecsegtető póker a kaszinók számára ideális 5-10 asztalon, a nagyobb élő versenyeket (BPO), pedig eddig is meg lehetett szervezni több napon át, tucatnyi asztalon, mégha ennek beülője már túl is lépi a mostantól megengedett határt. Ráadásul számukra már alapból adottak a helyiségre és helyszínre vonatkozó szigorú előírások.


És ez most már tuti, hogy így marad?

Egyelőre úgy néz ki igen, de mivel a pókeresek érthető okokból nem fogadták kitörő lelkesedéssel a változásokat, talán a társadalmi nyomás és az egyéni aktivitás is segítheti a Magyar Pókerszövetség ellen-lobbiját.

Ők az aláírás előtt, a köztársasági elnöknél szerették volna bebizonyítani, hogy a póker nem szerencsejáték, ezért nem logikus a szerencsejátékról és annak szervezéséről szóló törvényben, az ezekre érvényes általános rendelkezésekkel együtt szabályozni a kérdést.

Volt aláírásgyűjtés és demonstráció is, Tatár Gergő, az MPSZ elnöke most pedig alkotmánybírósági beadványokkal próbálkozik, ugyanis jó esély van rá, hogy alapvető személyiségi jogokat sért a magánjátszmák ilyen jellegű korlátozása.

Akár alkotmány-ellenes, akár nem, a pénzbüntetés, és a visszaesőket sújtó, akár 2 éves börtönbüntetés a legtöbb kártyás számára kicsit erősnek tűnik egy otthoni, 25-50 forintos pókerpartiért.


DeluxePóker a Facebook-on

Szerző: Mezősi Tamás Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Értékelje a cikket:

Hozzászólások - 4 hozzászólás

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma?

Hozzászólások - 4 hozzászólás

V E R N O N 2010. május 20. csütörtök, 14:46

Szerintem a póker játszmák korlátozása sérti az emberii jogokat, gondoljatok bele...hogyha aprókkal játszanak max 200 Ft-ban...akkor mivan :D nehogymár abba haljanak bele...aki meg nagypénzben játszik úgyis vállalja a kockázatot. SZÓVAL ÉRTELMETLEN EZ A HÜLYESÉG! Szerintem lázadni kéne ezellen :D.

Robi 2010. május 05. szerda, 22:43

Majd tönkremennek az emberek a Lottózásba vagy a gépezésbe, ha mindenképp arra "kényszerítik" őket...

balage 2010. május 03. hétfő, 23:15

Miért vonnák vissza ?
Ők is cash-game-et játszanak, csak nagyobb asztalon ;)

Hajráe 2010. május 03. hétfő, 22:42

Hát mire van választva az új parlament, gondolom már vonják is vissza... vagy?