Pókeralapú képzés az üzleti sikerekért

Szerző: Mezősi Tamás Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Magyar világszabadalom a pókeralapú üzleti térning. Három közgazdász szerint, a pókerben találkozható döntési helyzetek gyakorlatilag megegyeznek az üzleti életben előforduló szituációkkal és csapdákkal. Módszerükről kérdeztük őket.

Már három éve is annak, hogy három fiatal közgazdász, Huszty Gábor, Kardos Marcell és Vitézy Péter világszabadalommal rázta fel a hazai vezetőképzést. A piacvezető gazdasági lapok azonnal lecsaptak a sokat ígérő sikertörténetre, és az elmúlt években sorra jelentek meg cikkek a Develor Zrt. szervezésében tartott, pókeralapú, döntéshozatali tréningekről.

Szűkös erőforrások, szűkös információk - akárcsak a pókerben
A pókerben felmerülő döntési szituációk és az üzleti élet mindennapjai hasonló kihívások elé állítanak minket. Ahogy a tréning koncepciója is említi: "A pókerasztal a piactér, ahol a játékosok, hasonlóan a cégekhez - szűkös erőforrásokból, szűkös információk mellett - képességeik maximális kihasználásával küzdenek a sikerért."


Huszty Gábor

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az értékesítők és a pókerjátékosok tevékenységük közben hasonló döntési dilemmákkal kerülnek szembe. A helyes megoldáshoz, az elvárt optimum eléréséhez azonos úton jutnak el, döntéshozatali modelljük megegyezik.

De a képzés nem csak a jól alátámasztható párhuzammal és a pókeres húzások analógiáival hódít. A fejlesztők két éven keresztül dolgoztak a rendszer tökéletesítésén, melynek eredményeképpen nem csak a különböző szituációk értékelése, és a döntési csapdák feltárása szerepel a két napos oktatási tervben.

Kardosék az üzleti folyamatok kimeneteként megjelenő eredmények és kudarcok helyes értékelésére, esélyeik és erőforrásaik előrelátó összevetésére is megtanítják az elsősorban felső-vezetőkből álló érdeklődőket.

A tréning legfontosabb alapköve, a tudatosság. A sokszor jellemzően rutinszerű utasításokat leváltó, elemző látásmód eredményességének elismerése, számos üzleti vállalkozás életében, már önmagában kedvező fordulatot hozhat. A pókerben alkalmazott információ-, pozíció- , és kockázat-elemző módszerek segítségével, felmerülő problémáik könnyen elemezhető színtéren jeleníthetőek meg és ezért jobbára sikeresen kezelhetők.

Blöff és befektetés - a gyakorlat
Sokakban felmerült az elmúlt években, hogy megkérdőjelezzék a módszer különlegességét vagy sikerességét, és egyszerű reklámfogásnak titulálják a hangzatos párhuzamot. Huszty elmondása szerint, szó sincs erőltetett analógiáról, és, hogy számos tanulságos döntési helyzeten keresztül vezetett az út az összefüggés felismerésig.


Vitézy Péter

Vitézy a használtan vett ócska kocsi példáját meséli,  mely később egyszer csak lerobban. A döntéshelyzetbe került tulajdonos autóvásárlásakor a kisebb ellenállás felé haladt, erőforrásait figyelembe véve vásárolta meg a gépjárművet. Nem vette figyelembe, a későbbi potencionális kiadásokat, melyek ekkor aktuálissá váltak. Az illető újabb súlyos forintokat költ az autóra, és ezúttal sem jut eszébe, hogy tudatosan elemezze helyzetét. A javíttatás indokai között korábbi (talán helytelen) döntését említi, és a tényt, hogy már jelentős befektetése nyugszik a gépjárműben.

Néhány év múlva persze belátja, hogy a folyton meghibásodó kocsival nehéz az élet, de amíg helyzete nem kilátástalan nem fog megszabadulni tőle. Azzal érvel, hogy jóval kevesebbet kapna érte, mint amennyit első ízben, évekkel korábban költött rá, új autóra pedig ebből sem futná. Nincs szükség részletes elemzésre, hogy látszódjon, a szituáció kulcsa pókerasztal mellett is igen gyakran alkalmazott banki- és feltételes esélyszámítás, mellyel a játékos mindig az adott helyzet információinak megfelelően dönti el, megéri-e elköteleznie magát egy kassza mellett.


Kardos Marcell

Kardos egy másik gyakran idézett esetet emelget fel, mikor közel két órás tárgyalást követően utasított vissza egy lehetséges megrendelőt. Az illető túl sokáig részletezte miért nem jó az adott ajánlat, és miért nem tudja elfogadni a részleteket, különösen a szerinte igen magas árat. Végül közölte, ha nem tudnak megállapodni, aláír egy konkurens vállalkozással.

Kardos jelezte, hogy nem tudnak lejjebb menni, és megköszönte az idejét, holott fontos volt számára a szerződés. "Bizonytalan blöffkísérletnek gondoltam, egy laza-agresszív ellenféltől, aki először hívott, majd riveren is túl sokat emelt. A szokatlanul hosszúra nyúlt tárgyalás azt sejtette, az ügyfél nem érdektelen a szolgáltatással kapcsolatban, vagyis nincsen jobb ajánlat az asztalán. Talán már flop előtt sem volt túl erős, ezért úgy döntöttem, árcsökkentés helyett, inkább tartom a blöffjét." - emlékszik vissza a tréning megszületése szempontjából is fontos napra.

"A szerződést egy órával később aláírtuk az eredeti áron."

DeluxePóker a Facebook-on

Szerző: Mezősi Tamás Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Értékelje a cikket: Szavazat (3.86)

Hozzászólások - 0 hozzászólás

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma?

Hozzászólások - 0 hozzászólás