A póker gondolkodói

Szerző: tho Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Fiatal matekzsenik a pókerasztalnál, avagy hogyan fogadta el Hollywood a számított kockázaton alapuló, felelős döntéshozatal gondolatát?

Creative CommonsA szerencsejáték sztereotípiák kapcsán életre hívott sorozatunk első részéből kiderült, a múlt század vizuális kultúrája nem lustálkodott, ha a kártyások életét kellett felvázolnia. A másodikban tanúi lehettünk a vadnyugat embertelen körülményei között edződött hírességek felemelkedésének. Szót ejtettünk a valódi szerencsejátékosok legendás partijairól és megmutattuk, hogyan kerültek filmvászonra a róluk mintázott hősök. A harmadikban a kártyazsonglőrök ingujjaiba pillantottunk, és összekacsintottunk a
filmvászon megélhetési szélhámosaival.

Sorozatunk negyedik részében végre a közelmúlt, kevésbé zavaros vizeire evezhetünk. A kilencvenes évek elején a civilizált világ sok évtizedes feszültséget hagyva maga mögött, egy szabadabb éra levegőjére érve, fellélegzett. A vizuális kultúra új horizontok felé kacsintgatott, és az elnagyolt sztereotípiák és sekélyes klisék kelléktárát a másodvonalbeli, megélhetési tömeggyártásra hagyományozta.

A valóság hullámai
Az akciófilmek piacán idejétmúlt lett az egyszemélyes hadsereg módjára rongybábukat öldöklő férfi karaktere, mivel annak típusa nehezen alkalmazkodott az árnyaltabb dramaturgiához és történetvezetéshez. Adjunk gondolkodni és izgulni valót az embereknek, tegyük valóságossá az eseményeket, és kezeljük helyén a kioltott élet jelentőségét -  gondolták nagy vonalakban az újító médiaguruk, és forgatókönyvírókra, kutatókra, valamint a speciális effektek előállításában jeleskedő számítógépes szakemberekre cserélték a töltényhüvelyeket hintő kellékeseket.

Ez a folyamat szerencsére a kártyajátékokat középpontba állító filmeket sem kerülte el, és egy-két szakértő bevonása után, az álomgyárban megérezték a valóság friss, üde szelét. Gondolkodó és számoló, már-már szellemi sportot űznek valójában a kártyások? A producerek észbekaptak és miután felismerték az új karakterekben rejlő lehetőségeket, azonnal meglovagolták a változás hullámait. A hullámokat, melyek végre valahára elmosták a sötét pincékben zajló titkos partik füstös levegőjét.

Matekzsenik
Az új hős okos lett, művelt és fiatal. Általában jó családból származó, kalandvágyó aranyifjú, szárnyait bontogató profi, vagy csak rosszkor rossz helyen lévő geek. A lényeg, hogy végtelenül tudatos fickó, aki ösztöneit, megérzéseit és néha még érzéseit is félreteszi, ha azok ellentmondásba keverednek az észérvek világos iránymutatásaival. A sztereotípia alapjául, a filmszakma háttérmunkásai által felfedezett feltörekvő titánok szolgálhattak, akik mindössze néhány év tapasztalattal a hátuk mögött képesek voltak felülmúlni a póker világának legendás őskövületeit. A megfigyelők a jól megszokott felelőtlen húzások és ügyesen megkomponált csalások helyett, higgadtan mérlegelő, és valószínűségek alapján döntő fiatalokat láttak.

A felelős szerencsejáték és a tudatos, számítható kockázatvállalás gondolata érthetően felkeltette a paradigmaváltás küszöbén toporgó filmesek érdeklődését, ezért szinte kivétel nélkül feljegyezték a látottakat.

Aztán persze négyen, négy felé indultak tovább arról a bizonyos küszöbről, mégis innentől mindegyikük útját beragyogta a felelős döntéshozatal és a matematikai alapvetés által biztosított tudományosság látszata.

Van akit a valódi pókerszcéna bizonytalan levegője fogott meg, és egy feltörekvő játékos életpályájának kezdetét állította középpontba, a valódi játék részleteinek figyelmen kívül hagyásával.

Így született meg a Pókerarcok (Rounders) tudatos, a fenti sztereotípiának megfelelő karaktere, aki minden háttérmunka ellenére olyan bugyuta leosztásokban vesz részt, hogy az már-már a harmincas évek jeleneteit idézi. Sajnos a hitelesség látszatát még Johnny Chan személyével sem sikerült elérni. A filmet ennek ellenére alapműként tarthatjuk számon, melyben az új karakter ragyogását csak a fenti, - egyébként mellékes - rossz beidegződések halványítják el.

A vérbeli matekzseni figurájával mégsem ebben az alkotásban találkozhatunk. Az Utolsó Kaszinó (The Last Casino), vagy a 21 - Las Vegas ostroma (21) szinte megegyező forgatókönyvvel operálnak. Mindkettőben három-négy diák, és egy kétségbeesett matektanár a főszereplők, akik az M.I.T. Blackjack Team által köztudatba hozott módszerrel kezdik fosztogatni Nevada állam blackjack asztalait. (A pókerprofi, Andy Bloch nevéhez is köthető módszer igen egyszerű, ám jó memóriára és számolási képességekre alapoz, melyet egy későbbi cikkünkben részletesen is bemutatunk.) 

 


Evolúció?
A fenti alkotások közös vonása, hogy az egyébként hétköznapi egyetemisták figurái átmenetet képeznek a matekzsenik és megélhetési szélhámosok sztereotípiái között, így ezek a filmek tulajdonképpen egyfajta közvetítő szerepet is betöltenek a két éra között. A különös filmtörténeti váltás üzenete szerint, a törvénytelenség árnyékából kivezető út első lépcsőfoka a tanulással elsajátítható tudatos döntéshozatal képessége.

A sztereotípiákat megtestesítő karakter az evolúciója során először hangulatfestő kellékből, valódi szereplővé vált, felegyenesedett, majd eszközöket készítve, a túlélésért csaláshoz folyamodott. Ezúttal tanúi lehettünk, ahogyan mérlegel, számol, majd dönt. Folyton formálódó hősünk az önmagát a szerencse kegyeire bízó macsóból végre gondolkodó játékossá vált.

Ám igazi kalandjai még csak most kezdődnek…

Mezősi Tamás

 

DeluxePóker a Facebook-on

Szerző: tho Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Értékelje a cikket: Szavazat (1.5)

Hozzászólások - 0 hozzászólás

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma?

Hozzászólások - 0 hozzászólás