Számítógép győzte le a pókeroktatót

Szerző: Deluxe Póker Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Garri Kaszparovot 1997-ben megverte az IBM Deep Blue számítógépe. Most pedig már profi pókerjátékosok eszén is képes túljárni egy mesterséges intelligencia.

Speciális versenyt tartottak a bűn városában. A Man-Machine Poker Competition keretein belül ugyanis profi pókerjátékosok mérték össze tudásukat a Polaris nevű pókerprogrammal, amelyet a Universty of Alberta Computer Poker Research Group nevű kutatócsapata fejlesztett ki - írja az oregoni EE Times.




A Polaris összesen négy, egyenként 500 leosztásból álló kört játszott két hús-vér játékos ellen. Az első körben az emberek döntetlent értek el a szoftver ellen, majd a második fordulóban le is győzték a komputert. Azonban az utolsó két menetben már a Polaris győzedelmeskedett, így az összecsapást összetettben meg tudta nyerni.

A póker-intelligenciát 1998-ban, vagyis egy évvel Kaszparov emlékezetes veresége után kezdték el fejleszteni. Rövid idő után sikerült már egy-egy leosztást megnyernie a szoftvernek, s egy évtized elteltével pedig már a megélhetési játékosok felett is győzelmet tudott aratni.

A győztes verzió, a Polaris 2.0 egyik kulcsfontosságú tulajdonságának az bizonyult, hogy képes volt menet közben módosítani a taktikáján, s ezzel meg tudta akadályozni, hogy az emberek kihasználják esetleges gyengeségeit. Ráadásul a tanulásra is képes program képes volt korábbi hibákat elemezve elkerülni, hogy ugyanazt a ballépést még egyszer elkövesse.

"Két jelentősebb változtatást eszközöltünk a Polarison az elmúlt év során" - nyilatkozta Michael Bowling professzor, aki a kutatás vezetőjeként végzős hallgatókkal közösen fejlesztette a mesterséges intelligánciát.




"Egyrészt, rengeteg póker-folyamat modelljét tudtuk felvinni a gép adatbázisába, így az emberek számára jóval bonyolultabb kiaknázni a szoftver gyengeségeit. Másrészt, képessé tettük a tanulásra a gépet, amelynek segítségével a Polaris meg tudja állapítani, hogy milyen pókerstratégiát alkalmaz az ellenfele, s olyan taktikát kezd el alkalmazni, amellyel ez kivédhető." Tovább nehezítette az emberek dolgát, hogy nem tudtak összehasonlító elemzéseket végezni, ugyanis a gép más-más taktikát alkalmazott a különböző stílusú játékosok ellen.

A Las Vegas-i megmérettetés előtt a Polaris 2.0-ás verziója csupán két játszmában vett részt sikeres pókerjátékosok ellen, amelynek eredménye döntetlen - egy vereség, egy győzelem - lett. A mostani összecsapás során hasonló mintát követett: az első két játszmában nem tudott győzni, ám a második kettőben sikeresnek bizonyult.

"A játékosok többször mondták, hogy nagyon megnehezíti a dolgukat az állandóan változó stratégia" - tette hozzá Bowling. A taktikák variálásával nagyon könnyen ki lehet zökkenteni a keményen koncentráló ellenfeleket.

A Polaris egyik áldozata az a Nick Grudzien volt, aki jól fizető Wall Street-i állását hagyta ott az online póker kedvéért. Az idő őt igazolta, ugyanis a fiatalember hamarosan megnyert egy egymillió dolláros online versenyt, majd létrehozott egy póker-oktatásra szakosodott weboldalt, ahol a tanulás mellett világbajnokok ellen is játszhatnak a felhasználók.

Az 1.0-ás korábbi verziót is szembeállították a hús-vér játékosokkal, mivel azonban ez a változat még nem volt képes a tanulásra, az emberek 4-ből 3 esetben le tudták győzni a
különböző gyengeségek kihasználásával.

Az alberati egyetem kutatói a győzelem ellenére arra számítanak, hogy mesterséges intelligenciájuknak további mérkőzéseken kell bizonyítani, hogy a kétkedők számára is egyértelmű bizonyítékkal szolgáljon.

http://www.flickr.com/photos/daithi33/2981979695/



"Amikor a Deep Blue megverte Kaszparovot, szép számmal akadtak szkeptikusok, s úgy vélem, ez ebben az esetben sincs másként" - magyarázta Bowling. "A következő év során több összecsapást is szervezünk majd, amelyből ki fog derülni, hogy a gépek mostanra felülmúlták az embereket  a pókertudást illetően."

A kutatócsoport távlati tervei között szerepel a Polaris betanítása további pókerfajtákra is, jelenleg ugyanis kizárólag a Texas hold’em-et ismeri, s azt is csupán egy ellenfél ellen. Emellett keresik az algoritmus gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit is.

"A technológia széles körben bevethető egyéb célokra is" - fejtette ki a professzor. "Például egy sor vezeték nélküli szenzorral és a póker-algoritmusunk segítségével fel tudjuk mérni, hogyan kell elhelyezni az érzékelőket ahhoz, hogy a hő terjedését optimálisan feltérképezhessük, s ezáltal meghatározzuk azokat a pontokat, amelyek a légkondicionálás, vagy a fűtés hatékonyságát csökkentik." 

DeluxePóker a Facebook-on

Szerző: Deluxe Póker Eszközök Betűméret növelése Betűméret csökkentése Cikk küldése e-mailben Betűméret növelése

Értékelje a cikket: Szavazat (4.2)

Korábbi cikkek

Hozzászólások - 0 hozzászólás

Szóljon hozzá:

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma?

Hozzászólások - 0 hozzászólás